Eiger könyv- és filmajánló - Zia felhő & Boulder

Eiger könyv- és filmajánló

2009.11.07. 08:59

Történt, hogy kaptam kölcsön egy halom könyvet. Köztük a már rég óta áhított fehér pókot. Mivel az Eiger már egy ideje foglalkoztat, így a felkavaró kezdés után begyűrtem a témakör fellelhető további darabjait is.


Heinrich Harrer: A fehér Pók
Ezzel a könyvvel kezdtem az Eiger-es ismerkedésemet. A könyv szerzője pontosan az a személy, akit Brad Pitt alakít a Hét év Tibetben című filmben. Ő az, aki Andreas Heckmair, Ludwig Vörg és Fritz Kasparek társaságában először jutott fel az északi falon. Az előzmények és az első megmászás leírásáig olvasmányos és izgalmas a könyv. Ezután - mint az alcím is sugalja: "Az Eiger krónikája" - leginkább balesetek, szerencsétlenségek és néhány megmászás időrendi sorrendbe szedve. Igazi fanatikus, aki ezt végigolvassa (én megtettem, azokon a napokon csak halálos mászóbalesetekről álmodtam). A könyv végén egy részletes leírás található az első megmászás útvonaláról. A többi könyv írásmódját ismerve már értem miért olvastam erről, hogy "filozófikus"...

Nordwand (2008)
Erre küldtem - minden német tudásomat összeszedve - a Nordwand című német produkciót, ami Toni Kurz és Andreas Hinterstoisser mászását mutatja be. A film végére Toni barátnőjének szerelemi fonala annyira torzítja a sztorit, hogy ha előtte nem olvasom a Harrer könyvét, akkor talán nem is értékelném a művet. A korabeli mászó felszerelések és technikák bemutatása jól sikerült, a frizurák pedig mindent visznek. A szereplők között nem értettem a ránézésre kb. 10 év korkülönbséget, mikor Toni és Andreas között csak 1 év van. Egyszer nézhető.

Jack Olsen: A Szörny
"Vitray Tamás fordítása" felkíálltással hirdetett könyv, számomra még mindig csak egy részletesebb leírás Claudio Corti szerencsétlen balesetéről és a mentés folyamatáról. Az "izgalmas kaland" és "rejtélyes sztori" nekem nem jött át (pl. a mentési számlák három oldalas közlésével), de talán ha az ember nem ismeri az esetet, akkor csontig rághatja a körmeit, és némi svájci előítéletet is felszedhet vele.

The Alps (2007)
Amerika, 3D, Queen, popcorn. Erről a filmről korábban már írtam. Nagyon biztatóak voltak a felvételek a trailer-ben. Igaz, nem 3D-ben néztem, de a látvány így is lenyűgöző volt. Nagyon szép felvételekkel operál a film. Ifjabb-ifjabb John Harlin, aki Svájcban született, de echte amerikai mászó, 40+ évesen kipipálja az északi falat, ahol az apja életét veszítette amikor ő még csak kisgyerek volt. Az első 5 perc után már letekertük a hangerőt az über-ratyi aláfestő zene miatt, ekkor a filmet még mindig az Alpokat bemutató felvételek tartják életben. A mászás bemutatására már nem maradt sajnos szalag (???), így azt nettó 3 percnyi felvétellel letudták.

The Eiger Sanction (1975)
Kétség kívül ennek a filmnek volt a legmagasabb szórakoztató indexe. Clint Eastwood egy sziklamászó, egyetemi tanár, műgyűjtő és titkosügynök, akit az Eigere küldenek az utolsó munkája során. Annyira James Bondos, hogy a sötét oldalra szegődött félvér csajok is mind a főszereplő karjaiban kötnek ki. A film egyik fele Indian Creek-ben játszódik, ahogy Rocky módjára készül Clint a feladatra, és végül az északi fal mászása, ahol a felvételek nagyon jól össze lettek gyúrva a (gondolom nem ott felvett) többi jelenettel. A megoldások és a fordulatok igazán mulatságosak néhol. Egy röhögést megér.

Nemrég láttam a The Sharp End-et, ahol a film vége felé feltűnik Dean Potter, aki base solo-ban tolta meg az Eiger Deep Blue Sea (IX-) útját. Senderfilms tálalásban azért lássuk be, nincs hiba. Az Eigerről ennyit - ha tudtok valami érdekeset még a témában, akkor írjátok meg! (Mászós) könyv adaptációban nekem még mindig "A végtelen érintése" viszi a pálmát. Amúgy várom a Messner fívérek Nanga Parbat mászásáról szóló könyv (A végzet hegye) megfilmesített verziójának megjelenését (2010).

Wikipedia - Eiger
Summitpost: Eiger North Face
Szuper képek a flickr-en a Heckmair útról

 

A bejegyzés trackback címe:

https://magnezia.blog.hu/api/trackback/id/tr521501733

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

odoaker 2009.11.07. 09:28:18

Alapos gyűjtés. Jó bejegyzés.

izerb 2009.11.07. 17:08:20

Kis javítás: az Eiger Deep Blue Sea útja 7b+ (IX-)

famouskid 2009.11.07. 20:28:57

@izerb: javítottam az elírást, köszi Bálint!

pekkerály 2009.11.08. 00:39:11

egyezik az izlésünk, a Touching the void mindent visz

Mnt 2009.11.09. 23:56:10

hy famouskid!

a feher pokot en egymas uta 3x ettem meg:-))tudod csak amolyan adat gyujtes reven(sorry nincsenek ekezetes betuim,de gondolom kiigazodsz rajta)
de ez nem fontos,viszont a youtube-on talaltam egy filmet(8db)ami szinten a Toni Kurz fele storyval foglalkozik:drama in der eiger nordwand cimen megtalalod.lathatsz 1-2 jobb kepet a falrol.a nordwand-nal mindenesetre job volt.
udv
Mnt

famouskid 2009.11.10. 10:33:36

@Mnt: Köszi Mnt! Be is linkelem a 73 perces film első részét: www.youtube.com/watch?v=_gmggsP4Sow

famouskid 2009.11.10. 14:47:49

@Mnt: ejjj, ez volt a legértékesebb tartalmú Eiger film! Ugyanaz a Joe Simpson meséli el a sztorit, akiről a Touching the Void szól.
süti beállítások módosítása