Fábián Levente és a sportmászó edzés - Zia felhő & Boulder

Fábián LeventeLevit, a sportmászó edzés blogjának egyik alapítóját és szerkesztőjét kérdeztük a mászásról, a blogról, valamint a távlati terveiről.

Kérlek, mondj pár szót azoknak akik kevésbé ismernek - mikor születtél, mikor, és hogyan kezdtél el mászni?
"1984. június 8.-án születtem Balassagyarmaton, ott kezdtem a mászást, pár héttel a 12. születésnapom előtt. Egy barátommal thaibox edzésre jártunk. Az edzés aznap elmaradt, viszont ő járt már mászni egy ideje így elmentem vele a Balassagyarmati Hegymászó Klub műfalára. Azóta csak a mászás érdekel."

Mennyi időd jut a mászásra, edzésre? (hol edzel szívesen?)
"Hetente 3-4-szer, de esetenként 5-6szor biztos, hogy mászom vagy edzek, attól függ melyikre jut időm, illetve mire készülök. Persze a mászást is tudatosan csinálom de nem tekintem annyira edzésnek. Edzés alatt inkább a speciálisabb dolgokat értem, mint a campus- vagy finger board-os edzést.
Szerencsés vagyok, mert mindkettőt fel tudtam szerelni otthon, úgyhogy ha nincs időm elmenni mászni, akkor otthon gyepálom magam. Mivel Pesten élek ezért télen a Boulder Klub, az Everest és jövő téltől a bécsi Kletter Halle lesznek a fő mászó helyek."

Fábián LeventeSzikla/terem, boulder/nehézségi -
melyiket helyezed előtérbe, melyiket
(hol) űzöd szívesebben?

"Egyértelműen a sziklát részesítem előnyben. A terem számomra mindig kényszert jelent.
A boulder vagy kötél már nehezebb kérdés. Tavasszal, amikor mögöttem van egy intenzívebb termes boulder szezon, akkor egy túra erejéig a boulder dominál, de például idén ez ki fog maradni. Egyébként tavasztól őszig meg a köteles sportutak vannak előtérben. Azt, hogy hol mászok szívesen nehéz megmondani, mert volt szerencsém viszonylag számos helyen mászni. A boulderezéshez Fointainebleau-t, Petrohrad-ot vagy Magic Wood-ot tudom ajánlani. A köteles mászáshoz, itthon Kis-Gerecse és Tardos, külföldön Adlitzgräben, Ceredo, Lumignano, Mišja Peč, Zillertal, Geisterschmiedwand."

Miket tekintesz mérföldkőnek a mászásod eddigi történetében?
"Húúúúúú ezt nagyon nehéz megfogalmazni, mert számomra minden alkalom egy mérföldkő. Mindig tanulok valami újat, magamról a srácoktól akikkel mászom, a saját korlátaimról. Talán mérföldkő volt amikor elengedtek a szüleim és a klubunk öregjei egyedül sziklára, megmásztam elölmászóként az első alpin stílusú nagyfalam, "megmásztam" a Mont Blanc-t, beépültem a "Geri Gangbe", megmásztam az első VIII-as utam, megnyertem az Aggtelek Kupa "B" kategóriáját és amikor tavaly ősszel sikerült megmásznom a Lélekharangot X-. Utóbbi volt talán az egyik legnagyobb élmény mert megfogadtam magamnak, hogy diplomázás előtt megmászom, és sikerült."

Ha jól tudom a TFTI-n végezted el a hegymászó edzői szakot - foglalkozol oktatással jelenleg, vagy tervezel ilyesmit?
"Igen, jól tudod, máshol kishazánkban nem is lehet, de ez nem is meglepő, tekintve a kis létszámú mászót. Azt tudni kell erről, hogy ez csak a biztonságos mászás tanítására terjed ki. Arra, hogy hogyan legyél hatékonyabb, hogyan edz, arról nem szól. Szóval aki az egyesületek által meghirdetett alapfokú, nyári- és téli magashegyi tanfolyamokra jelentkezik, ne nagyon számítson rá, hogy javulni fog a mászó technikája. Az viszont biztos, hogy kisebb eséllyel fog meghalni a hegyekben. Amit a TF-en tanultunk az edzéselméletről meg minden sporthoz kapcsolódó dologról az csak általánosságban igaz, nem pedig sportág specifikusan. Szóval az ott tanult dolgokat át kellett ültetni a sportmászásba, ezt az átültetést prezentálja a blog. Jelenleg nem oktatok, nincs rá időm."

Bemutatnád pár szóban a blog szerkesztőit? (honnan ismeritek egymást? gyakran másztok együtt?)
"Hogyne, ABC sorrendben:

Bubb Ferit a magyar sportmászás nagyöregjének tartom. Ő egy nagy vissza térő, sajnos számos sérülés tarkította mászó pályafutását, de mindig volt ereje felállni a padlóról. Sokan nem sejtik ez mennyire nehéz. Ugyanakkor sportmászó edzői végzettséggel rendelkezik hosszú évek tapasztalata van a háta mögött és nem utolsó sorban tízes kategóriában mozog. A nagy vissza térései miatt tartozik hozzá a mentális felkészülést magában foglaló Fejben dől el minden című rovat.

Dede Lacira a tapasztalatai és pályafutása sikeressége miatt számítok. Tőle annyit kértem ̶ mivel általában nagyon sokat dolgozik ̶ hogy a bejegyzéseinkhez fűzzön kommenteket ahol szükségét érzi, illetve ha van jó témája akkor természetesen adott a lehetőség, hogy írjon róla.

Marcira, vagyis Dr. Kismarczi Gergelyre az egészségügyi témákban számítok, ugyanis a múlt nyáron diplomázott a SOTE-n, valamint az egyik legdinamikusabb fejlődést tudhatja magáénak az elmúlt pár év során.

Még Urbanics Áront kell megemlítsem a szerkesztők között. Ő az egyik legtehetségesebb mászó akivel találkoztam, számos első megmászás fűződik a nevéhez. Áron szerintem nagyon sokoldalú mászó. Nem tudok még egy olyan embert mondani ebben az országban aki ilyen magas szinten űzné a sportmászást, a bouldert, a klasszikus nagyfalmászást és a mesterséges mászást mint ő. Egyébként neki is van sportmászó edzői végzettsége. Az ő Funsportban írt cikkei adták az ötletet, hogy kéne valami hasonló, csak a neten. Ez volt a blog létrehozásának egyik motivációja.

Ferivel először a Palóc Kupán találkoztam, majd Pestre kerülésem után kezdtünk együtt mászni. Laciról már hallottam korábban, de első ízben 2005 tavaszán Merkeinstein-en bouldereztem. Ettől datálódik barátságunk. Marcival sok évvel ezelőtt, Mátrakeresztesen találkoztam. Még akkor számot cseréltünk, aztán össze futottunk itt-ott, de először 2003 karácsonya és szilvesztere között másztunk együtt a Tátrában, a Sziléziai-völgyben. Azóta rendszeresen mászunk együtt. Áronnal valamelyik Aggtelek Kupán találkoztam először. Mászni talán Fontainebleau-ban másztunk együtt első ízben 2005 áprilisában. Vele ritkábban mászom mostanában, mert mostanában inkább a nagyfalak felé orientálódik."

Fábián LeventeHogyan jött a blog ötlete?
"A blog ötletét részben a Funsport cikkek ihlették, részben meg az, hogy emlékszem milyen volt úgy mászni, hogy nem tudtam kitől kérdezzek, és ha kérdeztem is nem tudtam eldönteni, hogy kellően hozzáértő-e az illető. Ugyanis nem elég, ha valaki jól mászik. Fontos tudni a dolgok elméleti részét is, mert nem mindenkinek jönnek ösztönösen a mozgás formák. Számos tehetséges mászót ismerek, aki csinál ezt-azt edzés címén, de nem igazán tudja mit miért, csak látja másoktól, vagy az esik jól. Nekünk az a célunk, hogy a lehető legszakszerűbb segítséget nyújtsuk annak aki ezt igényli. Sajnos a hazai termekben nincsenek kellően jólképzett szakemberek, vagy nagyon kevesen vannak. Kevés az a sportági szakember aki magas szinten űzi a mászást, vagy legalább űzte, és emellé még tudja is mit és hogyan érdemes. Például egy boulder versenyen voltam bíró, láttam pár fiatal fiút és lányt versenyezni, akik megdöbbentően erősek voltak, de olyan alapvető technikai hibákat vétettek, hogy az járt a fejemben ki végezte velük ezt a kontár munkát. Szóval a legjobb szándék ellenére is lehet nagyot hibázni. Az említett srácok közül egyébként egy se mászik már."

Boulder Club BudapestA bc-ben szerelt új campus board a blog szerkesztőinek akciója? Várhatóak további akciók is esetleg?
"A Boulder Klubban a Campus Board-ot újítottuk fel, de nem a mi, hanem a terem költségén. Többé kevésbé a szerkesztők munkája van benne, de Zengő Márk, Nagy Ervin és Vona Szabolcs is nagymértékben kivette a részét a munkából. Ervint nagyon tisztelem és hozzá értőnek is tartom, de annyit dolgozik, hogy a blog szerkesztést már nem volt képem kérni tőle. Én még szeretném, ha a campus board mellé egy System Boardot is kialakíthatnánk, de ez
azt hiszem csak a jövő őszre valósul meg, márha lesz belőle valami, mert a terem gazdájával erről még nem beszéltem. Na meg ehhez nagyon speciális fogások kellenek, aminek a legyártatása nehéz és költséges. Egyébként szívesen adunk tanácsot bárkinek aki saját falat vagy edző eszközöket szeretne, úgyhogy a blogon keresztül a megjegyzések rovatban elérhetőek vagyunk, vagy személyesen."

Távlati tervek a bloggal és a mászással kapcsolatban?
"A bloggal annyi tervem van, hogy megszervezzem a bejegyzések sűrítését. Elégé ritkásan írunk és többnyire csak én. Hosszabb távon, ha ilyen ütemben haladunk akkor kimeríthetetlen az edzés témája :) Komolyra fordítva a szót nem gondoltam még évekre előre, majd meglátjuk. Lehet, hogy kiadjuk az írásainkat egy összefésült formailag egységes kiadványban, de ismerve a hazai mentalitást ennek nem lenne gazdasági létjogosultsága. A mászással az a távlati tervem, hogy minél magasabb szintre fejlődjek és csináljam míg élek."

Köszönöm az interjút!

A sportmászó edzés blogjának címe:
http://sportmaszoedzes.blogspot.com
 

A bejegyzés trackback címe:

https://magnezia.blog.hu/api/trackback/id/tr751079581

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása